El recorregut en directe

Visualització del recorregut complet

En el mapa que es mostra a continuació s’anirà actualitzant la ruta pedalada fins al moment.

Symbol distance Distància: 2.474 km.

Symbol positive altitude gain Desnivell positiu: 62.220 m.

Symbol negative altitude loss Desnivell negatiu: 59.441 m.

Symbol days Dies: 57

Symbol seasons Època: Maig-Octubre

Symbol distance Distància: 2.474 km.

Symbol positive altitude gain Desnivell positiu: 62.220 m.

Symbol negative altitude loss Desnivell negatiu: 59.441 m.

Symbol days Dies: 57

Symbol seasons Època: Maig-Octubre

“A dia d’avui, juliol 2019, deixem Perú per creuar cap a Bolívia!”

Així doncs, al finalitzar el viatge es mostrarà el track complet que hem seguit però si voleu més detalls i informació podeu consultar els articles que segueixen a continuació, on apareixen els trams amb punts d’interès marcats a la ruta i articles que narren l’experiència!

MAPA

Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /usr/home/bikepacking.cat/web/wp-content/themes/fitcoach/content-trams.php on line 168

PE.1: Primeres vegades

La primera gran experiència bikepacker de l’Ariadna. Comença a Lima i acaba a Cusco pujant fins la Reserva Nor Yauyos-Cochas, passant per un tram de la Perú Divide, empenyent pel Salkantay, recorrent camins Incas fins al Machu Picchu i coneixent petites i grans ciutats.

Symbol distance Distància: 923.8 km.

Symbol positive altitude gain Desnivell positiu: 32.827 m.

Symbol negative altitude loss Desnivell negatiu: 28.411 m.

Symbol days Dies: 20

Symbol maximum altitude, highest point in route Punt més alt: 4.970 m.

Symbol seasons Època: Setembre - Octubre

Symbol distance Distància: 923.8 km.

Symbol positive altitude gain Desnivell positiu: 32.827 m.

Symbol negative altitude loss Desnivell negatiu: 28.411 m.

Symbol days Dies: 20

Symbol maximum altitude, highest point in route Punt més alt: 4.970 m.

Symbol seasons Època: Setembre - Octubre

Aquest article explica el primer tast de bikepacking per Perú, des de l’arribada a l’aeroport de Lima fins la tornada a Barcelona. Al final s’enllacen els articles que desenvolupen històries que ens han marcat a cada tram.

Aire, en falta l’aire

Vam arribar un 9 d’agost de 2018 i tornàvem un 7 de novembre, tres mesos que van passar volant. Els primers 15 dies vam anar a la Cordillera Blanca, sense les bicicletes, juntament amb la Gisela, on vam aclimatar per sobre els 4.600m. El 24 d’agost iniciàvem la ruta que ens duia de Cieneguilla, una urbanització de Lima fins a la Reserva Paisajística Nor Yauyos-Cochas, 6.700m de desnivell en 160km.
Evidentment les primeres etapes van ser ben curtes. Pocs quilòmetres al dia que per l’Ariadna ja eren suficients al ser la primera vegada que feia un viatge com aquest, i no només això, no havia ni entrenat per fer-lo. Així doncs, l’inici el vam fer suau per anar agafant forma mica en mica.
Vam anar a trobar la Perú Great Divide a Tanta, una ruta ciclista que creua Perú per les serralades. Seguint-la vam arribar a Laraos, on vam conèixer dues parelles més que l’estaven fent amb cicloturisme. Just abans d’arribar al poble l’Ariadna va tenir la primera caiguda, un moment dur psicològicament però res greu. La Perú Divide, ens va dur al nostre primer coll de 5.000m sobre la bicicleta, la Punta Pumacocha, un dels moments més màgics. Era una zona inhabitada, natura, silenci i nosaltres.

Flors al cul

Un error ens va dur a perdre una motxilla, l’Ariadna se la va deixar en un camió que la va dur a Huancayo, un bon espant al moment, una bona anècdota des de la distància. Vam continuar per un camí accidentat, amb molt desnivell, rius i llocs preciosos fins a arribar a Huancaveliva on vam descansar uns dies. Just al dia d’arrencar direcció Ayacucho el Gerard va patir el primer atac intestinal amb febres altes que ens va fer quedar uns dies per recuperar-se. Tot i així, al no estar bé del tot vam decidir avançar dues grans etapes amb bus per poder pedalar l’últim tram de la ruta planejada que ens duria a creuar la frontera amb Bolívia.

Una ruta amb punt i a part

Vam tornar a engegar des d’Abancay, on vam passar deu dies convivint amb un noi que era hosta de warmshowers i vam visitar ruïnes Incas. Després, direcció Cusco passant pel Salkantay (6.271m), una ruta preciosa empenyent fins al coll (4.640m) i baixant fins paisatges selvàtics a Santa Rosa. Allà vam fer el camí inca fins el Machu Picchu i vam continuar la ruta fins a Maras, on el Gerard va tenir el segon episodi fort de la infecció intestinal. Vam aconseguir arribar a Cusco on vam anar al metge, en aquell moment l’Ariadna també estava malament i amb els diagnòstics vam decidir tornar a Catalunya. Estàvem a finals d’octubre, les pluges arribaven i l’estat de salut no ens permetia pedalar. El tros de ruta que venia llavors era la Ruta de las Tres Cordilleras, una ruta d’un mes situada majoritàriament sobre 4.500m i molt remota que vam enllaçar amb la muntanya dels 7 colors, distàncies entre pobles ben grans i cap possibilitat de sortida de la ruta si passava quelcom.
Vam decidir que aquest viatge el volíem continuar, que no era un final sinó un punt i a part. Així doncs, vam deixar les bicicletes i part de l’equipatge a Lima i vam tornar per sorpresa a casa amb vols de retorn a Perú una vegada acabades les pluges, a principis de maig del 2019.

Mapa

Fire and thermal water close to the Apurimac river

Bones vibres

Machu Picchu ruins with Huanyna Picchu Mountain at the background

Ruïnes Incas

Pushing the bike with the Salkantay 6.271m at the background

Travessa pel Salkantay

Ariadna & Gerard
Plaza de Armas of Huancavelica, a colonialist building with a mountain in the upper background.

El principi del final

Pushing to the pass Punta Pumacocha at sunset

Punta Pumacocha 4.990m

Ariadna & Gerard
Views from Abra Suijo 4.700, Ariadna riding with Colquepucro and Laguna Suyoc on sight at sunset.

Dels 0 als 4.690m

PE.2: Seguint la Perú Divide

Un retorn amb molta energia! Vam decidir començar just on ho havíem deixat però amb un canvi de ruta: per la Perú Divide, la ruta cicloturista per excel·lència, per empalmar amb la Cones and Canyons (Arequipa) enlloc de les 3 Cordilleras (Cusco).

Symbol distance Distància: 666 km.

Symbol positive altitude gain Desnivell positiu: 13.896 m.

Symbol negative altitude loss Desnivell negatiu: 14.817 m.

Symbol days Dies: 16

Symbol seasons Època: Maig-Juny

Symbol distance Distància: 666 km.

Symbol positive altitude gain Desnivell positiu: 13.896 m.

Symbol negative altitude loss Desnivell negatiu: 14.817 m.

Symbol days Dies: 16

Symbol seasons Època: Maig-Juny

El retorn a Perú va començar el 4 de maig del 2019. Aquesta vegada amb el territori per mà ens vam sentir molt segures a l’hora de prendre decisions i de moure’ns. Vam agafar un bus de Lima a Huancavelica, allà on la vegada anterior el Gerard va caure malalt i no vam poder continuar. Això va significar passar dels 0 als 3.600 metres passant per un coll de 5.000 metres en qüestió de 10 hores. Era un bus de nit i vam poder descansar una mica fins que vam començar a trobar-nos malament: marejos, mal de cap i una sensació de cansament a tot el cos. El mal d’altura va trigar uns tres dies a marxar-nos del tot i el Gerard va tornar a agafar febre i mal de panxa, la ciutat maleïda! Aquesta vegada, però, semblava víric, així que vam reposar uns dies més i vam engegar amb molta energia i moltes ganes de bicicleta, muntanya i km.

Devorant etapes

Vam començar amb un ritme més alt del que havíem planejat, en un dia fèiem una etapa i mitja o dues, a més, l’horari de pedalada ens permetia tenir hores a les tardes per visitar, descansar o redactar les experiències. El segon dia ja estàvem pedalant a 4.800m sense dificultats i el quart vam superar el primer coll de 4.900m. El que durant el primer viatge vam viure com a repte, en aquesta segona part han estat anècdotes d’etapes més dures però n’hem pogut pedalar tots els quilòmetres i en hores de sol.
Ens vam desviar de la Perú Divide direcció a la Laguna Choclococha (4.600m), passant per Santa Inés i Rumichaca fins a retrobar la Perú Divide a Licapa.
Des d’allà vam arribar a Santa Fe i, al mateix dia, vam apropar-nos al que seria un altre coll de 4950m força dur però amb unes vistes esplèndides de la vall. Al mateix dia vam fer un descens de 1.678m en 40km fins a Paras, on vam descansar un dia i vam trobar wifi al centre de salut. Ens esperava una remuntada i creuar una vall fins arribar a Chuschi, una etapa dura de 60km amb 1.260m positius i 1.970m de negatius. Mentre sopàvem un bon menú, el senyor del restaurant ens va explicar que “Sendero Luminoso” va crear-se en aquest poble, on en centres educatius s’iniciaven debats polítcs que van acabar en revolta.

El següent destí va ser Cangallo (2.500m), una petita ciutat a la ribera del riu que tenia una connexió per carretera i des d’allà vam fer una bona remuntada fins arribar a Vischongo on vam aprofitar per visitar Intiwatana, unes ruïnes incas poc conegudes.

Vam tancar etapa a la ciutat de Vilcas Huaman, on ens tornem a trobar amb històries Incas, una ciutat molt bonica i recomanable. El Gerard va tenir febres i mals de panxa així que vam reposar una setmana.

Seguint la Perú Divide, vam fer tramps amb molt desnivell i molta calor. Ens vam adonar que el freno de la bicicleta del Gerard estava força desgastat, així que va decidir canviar les pastilles amb tant poca destresa que va trencar el pistó i per tant, fins a Arequipa va pedalar sense fre del davant.

Fora pista

A Pampachiri ens vam desviar de la ruta seguint el consell d’un taxista, ens va dir que havíem d’anar a visitar “El Bosque de Piedras”, una zona molt màgica! Li vam fer cas sense tenir-ho clar i després de seguir un camí que no sortia ni al mapa vam arribar-hi amb la posta de sol. Els 700km de la Perú Divide van arribar fins a Santa Rosa (2.300m) un poble de pas que connecta amb Abancay.

Habituades a la rutina ciclista i a l’estil de vida bikepacking, vam gaudir moltíssim més de nosaltres, el paisatge, les ruïnes i la gent. També hem complert amb el nostre objectiu de realitzar aquesta travessa amb residu 0, totes les compres les hem fet a granel amb les nostres pròpies bosses, deixant de consumir quan la única opció era el plàstic, no hem comprat productes envasats més enllà de dues excepcions.

PE.3: Volcans i congostos

Un paisatge totalment diferent, amb moltes anècdotes i sorpreses que ens condueix a la frontera amb Bolívia. Després de 2.615km totals, abandonem aquest fantàstic país. Hi tornarem!

Symbol distance Distància: 891 km.

Symbol positive altitude gain Desnivell positiu: 16.311 m.

Symbol negative altitude loss Desnivell negatiu: 16.296 m.

Symbol days Dies: 21

Symbol seasons Època: Juny-Juliol

Symbol distance Distància: 891 km.

Symbol positive altitude gain Desnivell positiu: 16.311 m.

Symbol negative altitude loss Desnivell negatiu: 16.296 m.

Symbol days Dies: 21

Symbol seasons Època: Juny-Juliol

Aquesta darrera part per terres peruanes comença a Antabamba, on vam passar una setmana vivint a un hospedaje on ens van tractar com part de la família convidant-nos a celebracions, àpats i on vam aprendre a fer pa peruà. Allà començàvem la Cones and Canyons que ens duria cap a la segona capital del Perú, Arequipa.

El punt més alt

El primer tram va ser una pedalada per una zona ben inhòspita, amb pobles ben petits on no hi havia cap mena de botiga. La nostra previsió de menjar va fallar, crèiem que podríem anar comprant el menjar bàsic i vam haver de demanar ajuda a unes cabanes. Sort que una senyora ens va rebre i un altre senyor tenia patates. També era una zona molt freda, on vam haver de dormir als 4.700m i al despertar estava tot tan glaçat que vam haver d’esperar de les 5.00h a les 10.00h per poder engegar.

Era una zona molt ferotge amb paisatges brutals que ens van portar al punt més alt de tota la ruta, per primera vegada pedalant als 5.000m oficials. Aquell dia vam dormir a Huacullo (4.800m), un poble al costat d’un llac amb muntanyes nevades d’entre 5.000 i 6.000m d’altitud, els primers cons. Feia tan fred que el poble no tenia aigua perquè les canonades estaven glaçades però vam poder dormir a cobert!

Llargues jornades

Arribem al primer gran congost després d’un dia ben llarg, un descens per corriols creuant rieres ens va dur al congost del Cotahuasi. L’endemà vam arribar a la ciutat de Cotahuasi havent sopat, els llums de bici quasi no tenien bateria igual que el nostre cos, aquell dia vam fer 80km amb +2250m i -3700m. BOOOM!

Uns dies de descans i enfilem per carretera direcció les muntanyes de Solimana (6.093m) i Coropuna (6.425m). Durant la pujada se’ns va parar la respiració al veure una parella de còndors, les aus autòctones i mitològiques símbol de Perú, a escassos 10 metres de nosaltres. La pedalada resseguint els peus d’aquests gegants blancs va ser meravellosa, no podíem parar de fer fotos però era difícil captar la sensació. Al final d’aquest tram vam fer un bonic descens acompanyat per una petita pedregada fins a arribar a Andagua, capital del Valle de los Volcanes i inici del Cañón del Colca.

Una mala previsió meteorològica acompanyada de la curiositat per conèixer el “Cañón del Colca” ens va fer modificar el track inicial. Havíem fet una baixada de 2.200m fins al riu Colca quan ens vam trobar un tram en obres on no ens deixaven passar, la flor al cul va tornar a aparèixer i vam poder travessar fins a Huambo, des d’on vam començar a resseguir el Cañón fins a Chivay. L’Ariadna va patir un fort atac d’estómac i vam remuntar amb una pickup fins a Arequipa, la gran capital.

Després d’unes visites al metge, uns bons àpats de menjar gringo i una estada de warmshowers molt acollidora, vam marxar seguint el “Camino del Puma ” fins al llac Titicaca. No obstant, vam acabar fent el Camí del Puma Malalt passant per la Laguna Salinas i el volcà Ubinas (una setmana abans de la gran erupció) i arribant a Puno.

Des de la capital, resseguint el llac Titicaca arribem a Desaguadero, on al cap de 2.615km pedalats per Perú, arribem a Bolívia!